شهردار مشهد: امدادرسانی در منطقه سیدی همچنان ادامه دارد + فیلم پیام تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد درپی جان‌باختن تعدادی از همشهریان در سیل امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو تمامی برنامه‌های فرهنگی مشهد تا شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ راه‌آهن مشهد: حرکت قطارهای مشهد به حالت عادی بازگشت | علت تاخیر، رعایت مسائل ایمنی بوده است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو مرخصی تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی | مردم مشهد طی امشب و فردا از تردد و سفرهای غیرضروری جدا پرهیز نمایند سیل محور سرخس- مشهد را مسدود کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) گرفتارشدن چند خودرو در سیل امروز مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تخریب برخی از جاده‌های روستاهای سرخس در پی بارش باران (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: وضعیت اکثر نقاط شهر عادی است | رفع آب گرفتگی میدان انقلاب تا فردا طول می‌کشد ۲۵۰ تماس مرتبط با سیل و بارندگی با آتش‌نشانی مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرویس دهی قطار شهری مشهد تا ساعت ۲۴ تمدید شد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرهنگ‌سازی ماندگار در نسل آینده، با توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان ۴۰۰ میلیارد تومان از طلب پیمانکاران شهرداری مشهد تسویه شد بارش شدید باران محور فریمان _ مشهد را مسدود کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم وقوع سیل و آب‌گرفتگی در اکثر مسیر‌های ورودی و خروجی مشهد | تمام محور‌های استان به غیر از مشهد باز است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرماندار طرقبه شاندیز: سیلاب مناطق ییلاقی را فراگرفته است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تا امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارندگی‌های مشهد ۲.۵ برابر درمقایسه‌با سال پیش افزایش یافته است ویدئو | بسته شدن جاده فریمان-مشهد بر اثر وقوع سیل (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت معابر شهر مشهد بعد از بارش شدید باران و راه افتادن سیلاب (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مسافران حتی‌الامکان از قطارشهری برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنند
سرخط خبرها

عزاداری متفاوت ظهر عاشورا در مشهد | عزاداری بدون دسته روی

  • کد خبر: ۴۰۹۳۶
  • ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
عزاداری متفاوت ظهر عاشورا در مشهد | عزاداری بدون دسته روی
طی ۲ روز گذشته هیئات عزاداری مشهدی با استقرار در ۳ محور خیابان امام رضا (ع)، شیرازی و طبرسی به صورت ثابت و بدون دسته روی، عزاداری متفاوتی را از خود در تاریخ عزاداری‌های حسینی به ثبت رساندند.
بنیامین یوسف‌زاده | شهرآرانیوز؛ ۱۳۸۱ سال بعد از قیام خونین سیدوسالار شهیدان، نه تنها داغ مظلومیت حسین (ع) و یارانش سرد نشده است، بلکه آتش این عشق همه ساله سوزان‌تر از گذشته هم می‌شود؛ حتی امسال که شیوع کرونا باعث شد خیلی از اتفاقات و رخداد‌های آیینی، همانند مراسم باشکوه تاسوعا و عاشورا، رنگ وبویی متفاوت به خود بگیرد. محرم امسال گواهی شد بر عشق جاودانه‌ای که پیوندی عمیق بین خاندان آل عبا (ع) و عاشقانش دارد و به این راحتی‌ها گسستنی نیست. امسال گوشه گوشه شهر حسینیه‌ای شد تا دیاری به گستره عشق حسین (ع) داشته باشیم و پس از قرن ها، دلدادگی شیعیان امام آزادگی این بار متفاوت از همیشه باشد.
 
از حق نگذریم، کرونا باعث شد تا ابتکار و خلاقیت‌های بی بدیل، چاشنی مراسم حسینی امسال شود و جلوه بیشتری در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کند. امسال هم نقطه کانونی سوگواری سیدالشهدا (ع) در مشهد، حرم مطهر فرزند گرامی ایشان بود و عاشقان خاندان رسالت، این بار هم پروانه وار دور شمع وجودی حریم بارگاه رضوی، به عزای کاروان نور نشستند. دیروز و پریروز هم زمان با تاسوعا و عاشورای حسینی اقصانقاط مشهدالرضا (ع) مملو از عاشقانی بود که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، عزای امام شهیدشان را به خوبی اقامه کردند. در این میان اگر همدلی و همراهی دستگاه‌های اجرایی مختلف نبود، شاید نظم و ترتیب این مراسم نیز مطابق با دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا پیش نمی‌رفت.

در محرم امسال، مشهد به ۶۰ منطقه تقسیم شد و ۶۰ هیئت مذهبی باسابقه و شناخته شده بر نحوه اجرا و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی مردم در آیین‌های عزاداری نظارت داشتند. نکته جالب دیگر درباره عزاداری‌های امسال، میزبانی کوه پارک از سوگواران امام حسین (ع) بود که لحظاتی به یادماندنی را به لنز دوربین‌های خبری هدیه داد.

عزاداری بدون دسته روی

طی ۲ روز گذشته هیئات عزاداری مشهدی با استقرار در ۳ محور خیابان امام رضا (ع)، شیرازی و طبرسی به صورت ثابت و بدون دسته روی، عزاداری متفاوتی را از خود در تاریخ عزاداری‌های حسینی به ثبت رساندند. پلیس راهور نیز با همکاری شهرداری مشهد برای ارائه هرچه بهتر خدمات به زائران حسینی با اعمال برخی محدودیت ها، نظم و ترتیب ویژه‌ای به این مراسم مذهبی داد. همچنین مدیریت شهری با بسیج ناوگان حمل ونقل عمومی شهر، شرایط خوبی را برای رفت وآمد عزاداران به نقاط مورد نظر در نظر گرفت.

سرفاصله زمانی رسیدن قطارشهری به ایستگاه در روز‌های تاسوعا و عاشورا به منظور کاهش ازدحام جمعیت، به میزان شایان توجهی کاهش یافت که همین موضوع باعث افزایش استفاده شهروندان از این سامانه شد.

همچنین ناوگان اتوبوس رانی که به منظور کاهش شیوع کرونا در تعطیلات رسمی و روز‌های جمعه سرویس دهی نمی‌کرد، هشتم شهریورماه و در روز تاسوعای حسینی فعال بود. در روز عاشورا هم سرویس دهی این ناوگان فقط در خطوط یک و ۳ سامانه اتوبوس‌های تندرو در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر انجام شد.

در این میان ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی بیسیم در اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) برای خدمات رسانی به شهروندان در روز‌های تاسوعا و عاشورا در آمادگی کامل بود و شمار زیادی از زائران عزادار حسینی را به مقاصد خود رساند.

عزای حسین (ع)، در رخت خدمت

اما در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بیش از ۱۵۰۰ پاکبان و نیروی کارگری نیز برای نظافت و رفت وروب معابر منتهی به حرم رضوی مشغول خدمت رسانی بودند؛ موضوعی که دست مایه پست اینستاگرامی رئیس شورای شهر مشهد هم شد و محمدرضا حیدری در پیامی از زحمات این قشر خدوم قدردانی کرد.

بزرگ‌ترین امتیاز کربلا

آیت ا... علم الهدی نیز در روز تاسوعای حسینی و در جمع عزاداران حسینی در صحن انقلاب گفت: بزرگ‌ترین امتیاز کربلا این بود که وجود اقدس سیدالشهدا (ع) در جریان عاشورا در برابر دیده جهانیان در تمام قرن‌ها و زمان‌های آینده تابلو‌هایی را نصب کردند تا بشریت مجموعه آموزه‌های دینی در قرآن و سنت پیامبر (ص) را در این تابلو‌ها ببیند و واقعیت آموزشی دین را با بصیرت کامل بیاموزد و از جمله این نماد‌های برجسته وجود مقدس حضرت ابوالفضل عباس (ع) بود.
وی اضافه کرد: عشقی که درون جان هر انسانی قرار دارد مربوط به گرایش‌های درونی ماست و در کنار گرایش‌های مالی حاکم در وجودمان، یک سلسله گرایش‌های معنوی نیز داریم و خداگرایی از گرایش‌های فطری و باطنی همه انسان هاست.

خطبه خوانی شب عاشورا

یکی از آیین‌های ماندگار حسینی برپایی مراسم خطبه خوانی شب عاشوراست که همه ساله با حضور پرشور خادمان و زائران امام هشتم (ع) در فضای صحن انقلاب اسلامی چشم نواز سوگواران امام شهید (ع) است. امسال هم با کمی تفاوت این مراسم در این فضا برگزار شد تا عرض ارادتی متفاوت به آستان حضرت سیدالشهدا (ع) باشد. تولیت آستان قدس رضوی نیز به عنوان سخنران اصلی این مراسم گفت: مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان دادند که حتی باوجود ویروس منحوس کرونا، عزای اباعبدا... الحسین (ع) تعطیل شدنی نیست و این، بهانه را از دست بدخواهان و غرب زدگان گرفت.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام احمد مروی ضمن تسلیت ایام سوگواری ماه محرم، علت انحراف عده‌ای از مسلمانان را بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) از مسیر عترت نداشتن معرفت و بصیرت برشمرد و افزود: امسال با پدیده تلخ شیوع ویروس منحوس کرونا روبه رو بودیم، بااین حال از شور عزاداری‌ها برای امام حسین (ع) و دیگرشهدای کربلا حتی ذره‌ای کاسته نشد. اگر سال‌های گذشته در هر محله و خیابانی، پرچم عزا برپا می‌شد، امسال هر کوچه و خانه‌ای به یک حسینیه تبدیل شد.

وی با اشاره به لبیک مردم به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی مراسم عزاداری ایام محرم را بدون حضور جمعیت برگزار کردند تا نشان دهند که عزاداری برای اباعبدا... هرگز تعطیل نمی‌شود.

امام حسین (ع) مرگ را پلی برای عبور از بیچارگی‌ها می‌دانست

دیروز نماز ظهر عاشورا نیز به امامت آیت ا... علم الهدی، نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی، با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در صحن‌های مختلف حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و خیابان‌های منتهی به حرم، شامل خیابان‌های شیرازی، امام رضا (ع)، شهید نواب صفوی و طبرسی، اقامه شد.

آیت ا... علم الهدی در این مراسم بیان کرد: امام حسین (ع) امروز از ما می‌خواهد که حرفش را باور کنیم. امام حسین (ع) فرمود این مرگ که همه از آن می‌ترسند پلی برای عبور از بیچارگی هاست.

وی ادامه داد: همه زمان‌ها و مکان‌ها سرزمین کربلا و روز عاشوراست و امروز ما تنها در عزای سیدالشهدا بر سینه نمی‌زنیم، بلکه بسیاری از کسانی که اباعبدا... و پیامبر (ص) را قبول ندارند و حتی خدا را قبول ندارند بر سر و سینه می‌زنند.

شام غریبان

برخلاف سال‌های گذشته، امسال شام غریبان سیدالشهدا (ع) تنها در حرم مطهر رضوی و با حضور خدام این بارگاه، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از نماز مغرب و عشا در صحن انقلاب اسلامی برگزار شد.

مواسات عاشورایی

همچنین کار مواسات و دستگیری از نیازمندان هنوز تعطیل نشده و این بار آستان قدس رضوی گام دوم رزمایش «تعاون و احسان» را هم زمان با تاسوعا و عاشورای حسینی آغاز کرده است. خادمان آستان قدس رضوی در این میان میدان دار این مهم هستند و با حضور در بارگاه رضوی اقلام را در قالب رزمایش مواسات و همدلی بسته بندی می‌کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->